Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Eén op de vier kinderen en jongeren in Nederland maakt ingrijpende jeugdervaringen mee. Denk daarbij aan kinderen die emotioneel verwaarloosd worden of een vechtscheiding meemaken. Over ingrijpende jeugdervaringen wordt zelden gesproken. Terwijl erover praten en steun zoeken bij iemand die je vertrouwt een belangrijke stap is in het versterken van veerkracht en gezondheid.
Daarom lanceert het programma Gezonde Generatie de campagne ‘Je Monster de Baas’. De campagne is in samenwerking met zangeres Bente en wordt ondersteund door Augeo Foundation, Stichting Kinderpostzegels en negen andere kind- en vermogensfondsen. Met de campagne willen we laten weten dat ingrijpende jeugdervaringen veel voorkomen, dat je niet alleen bent en dat het helpt als je steun zoekt en erover praat. Ook roept de campagne op om een luisterend oor te bieden, zodat jongeren zich gezien en gehoord voelen.
Elke ouder wil het beste voor zijn of haar kind. Helaas zijn er soms omstandigheden waardoor dat niet lukt. Een stapeling van ingrijpende jeugdervaringen kan schadelijke stress veroorzaken. Stress die op den duur kan leiden tot ongezond gedrag en chronische aandoeningen. Een voorbeeld: een kind dat vier ingrijpende ervaringen heeft meegemaakt, heeft later bijna twee keer zoveel kans op diabetes en loopt een vijf keer zo groot risico op chronische depressiviteit. Mark Monsma, directeur Gezonde Generatie: ‘Meer dan de helft van de Nederlanders is chronisch ziek. Dat ingrijpende jeugdervaringen hier een oorzaak van kunnen zijn, is nog nauwelijks bekend. Daar willen we verandering in brengen. Ook willen we de gezondheidsschade door ingrijpende jeugdervaringen verkleinen en helpen voorkómen. Het creëren van meer openheid over ingrijpende jeugdervaringen, de drempel verlagen voor jongeren om erover te praten en het bieden van een luisterend oor zijn belangrijke eerste stappen.’
De verhalen van jongeren vormen de basis voor de campagne. Een van de jongeren vertelt: ‘Mijn vader kampte met een drankprobleem en mijn moeder worstelde met trauma’s uit haar eigen jeugd. Zij was vaak mentaal afwezig en somber. Ze was er niet voor mij. Regelmatig zorgde ik voor haar, terwijl het eigenlijk andersom moet zijn. Ik miste liefde en aandacht. De eerste vijftien jaar van mijn leven heb ik niet gepraat. Ik was stil, teruggetrokken en verlegen. Maar rond mijn vijftiende heb ik bedacht dat ik niet langer meer zo wilde zijn. Ik heb mijn verhaal gedeeld met mijn klasgenoten en merkte dat door er over te praten en ervaringen te delen jongeren elkaar kunnen en willen helpen’.
Geïnspireerd door de ervaringsverhalen schreef zangeres Bente voor de campagne het prachtige nummer ‘Stil bij mij’. Bente vertelt het verhaal van degene die er voor jou is als jij nog worstelt met ingrijpende ervaringen uit je jeugd. In de campagne gebruiken we monsters als metafoor voor ingrijpende jeugdervaringen. Nare jeugdervaringen kunnen een onzichtbaar monster zijn (groot of klein) dat je overal met je meedraagt. Het monster kan flink in de weg zitten, in het contact met anderen en als je alléén bent met je monster. Als je erover praat met iemand die je vertrouwt gaat je monster misschien niet weg, maar zul je merken dat het kleiner wordt en je er minder last van hebt.
De campagne, die op 1 juli 2022 is gelanceerd, richt zich op álle jongeren in Nederland om meer openheid te creëren over ingrijpende jeugdervaringen. De jongeren die eraan meewerken willen laten weten dat ingrijpende jeugdervaringen veel voorkomen, dat je niet alleen bent en dat het helpt als je erover praat. Ook roept de campagne op om een luisterend oor te bieden, zodat jongeren zich gezien en gehoord voelen. Op www.jemonsterdebaas.nl vinden jongeren meer informatie.
Op deze jongeren-site vind je onder andere een ‘Breinbijsluiter’. Dit is een interactieve video die uitlegt hoe je brein werkt, wat de invloed is van stress en trauma en hoe je daar mee om kan gaan. Deze video kan professionals ook helpen bij hun gesprekken met jongeren over dit onderwerp.
Het online tijdschrift over veilig opgroeien. Meld je aan en ontvang deze minimaal 5x per jaar.
InschrijvenAugeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiële cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.