1. Actueel
  2. ‘Niet alle kinderen gaan na school eten, huiswerk maken, tv kijken en slapen’

‘Niet alle kinderen gaan na school eten, huiswerk maken, tv kijken en slapen’

“Je gaat ervan uit dat een kind gewoon naar huis gaat, zijn huiswerk maakt, wat tv kijkt en gaat slapen, maar voor veel kinderen is dat absoluut niet zo.” Dit is een quote uit het rapport over een proefproject van Handle with Care in België. Bij Handle with Care krijgt de school een seintje binnen dat er bij een leerling iets thuis is voorgevallen waarbij de politie kwam. De school weet verder niets, maar kan de leerling – die iets naars heeft meegemaakt - steun bieden en extra alert zijn.

Die steun en extra alertheid, kost de leerkrachten of schoolleiding geen extra werkbelasting, zo blijkt uit het rapport over het proefproject. Het gaat om kleine, maar voor de leerling zeer waardevolle, dingen: bijvoorbeeld een tekening mogen maken, dat de leraar het snapt als je extra druk bent, dat je rustig in een hoekje mag lezen, dat je de mogelijkheid krijgt om een toets later te doen. We geven hier enkele resultaten uit het rapport en ook een aantal quotes.

Wat zijn de ervaringen in België?

  • 27 van de 33 deelnemende basisscholen ontvingen gedurende de proefperiode een of meer HwC-signalen.
  • In meer dan 80% van de gevallen betrekt de school een leerkracht met de vraag tot alertheid en laagdrempelige steun naar de leerling toe.
  • Bij geen enkele school was er sprake van een toegenomen dagelijkse werkbelasting voor het ontvangen van het signaal.
  • In iets meer dan 50% van de situaties was het HwC-signaal niet geheel onverwachts en had de leraar een vermoeden dat er thuis ‘wat speelde’.

Sommige leerkrachten geven aan dat zij niet hadden gedacht dat het zo ernstig was. Voor andere leraren kwam het signaal volkomen als een verrassing. Leerkrachten noemen dat zij met de HwC-werkwijze alerter worden op signalen van (herhaald) gezinsgeweld.

Het onderzoek laat zien (door een nulmeting en tweede meting) dat het handelen van de leerkracht traumasensitiever wordt. Ze geven meer steun en minder ongepaste straf.

“Ik was oplettender op emoties, kleine dingen, op veranderingen in gedrag, of de taak gelukt was, of ze eten en drinken bij zich had. Wanneer je geen signaal zou krijgen heb je daar anders toch minder oog voor. Ik zou dan minder inzetten op afstemming van wat dit kind lijkt nodig te hebben. Al is het maar dat ze een wat extra aandacht komt vragen, dan snap je vanwaar dit komt ene geef je dit”.

“Ik vind het absoluut niet nodig om meer details te kennen. Ik vind het goed dat discretie voorop staat. Het gaat erom dat je je leerlingen kent en wel merkt wanneer ze iets nodig hebben.” Een leerkracht

Over Handle with Care

Handle with Care is ooit begonnen in Engeland. Sinds mei dit jaar zijn alle politie-eenheden in Engeland en Wales verplicht om scholen te informeren bij situaties van huiselijk geweld en kindermishandeling. In Nederland doen er inmiddels 34 gemeenten en 695 scholen aan mee. Hier is het een unieke samenwerking tussen Veilig Thuis, scholen en leerplicht. Bij deze samenwerking streeft men ernaar om na ernstig huiselijk geweld al de volgende schooldag steun te bieden op school voor het kind. Simpel, snel, in een vertrouwde omgeving, en van grote waarde voor het kind.

Lees meer over Handle with Care ›