Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Hieronder staan de cursussen die u tegen een meerprijs per cursus kunt toevoegen aan het basispakket voor de Geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
Deze cursus is bedoeld voor managers en leidinggevenden die een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling gaan implementeren in hun organisatie. Na de cursus beschik je over de ingrediënten voor een implementatieplan.
Toets: nee
duur: 1-3 uur
Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met de patiënt/cliënt of zijn of haar ouders vinden veel zorgprofessionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden : Schakelen tussen communicatieniveau ’s, emotieregulatie en luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.
Hieronder vind je een overzicht van de gespreksoefeningen en voor welke sectoren en professionals deze geschikt zijn.
Dit is een gesprek met mevrouw Gadema die psychische problemen heeft. Je maakt je zorgen over haar dochter en bespreekt deze zorgen met haar. In dergelijke gesprekken kunnen de emoties hoog oplopen en dat kan spannend zijn voor jou als professional. Een aantal gesprekstechnieken kan dan helpen om aandacht aan de emoties te geven zodat deze wat kunnen zakken en je weer verder kan praten over de inhoud.
Dit is een gesprek met cliënt Simone, die zwanger is. Ze kampt met vermoeidheidsklachten en ervaart thuis veel spanningen. Je maakt je zorgen om haar situatie en wil dit bespreken. Je leert de verschillende communicatieniveaus te gebruiken in een gesprek over zorgelijke signalen met een cliënt of zijn/haar ouder. Je oefent wanneer het schakelen naar welk communicatieniveau effectief is.
Dit is een gesprek van een zorgprofessional met de behandelend arts Erik. Je hebt zorgen over jouw patiënt, mevrouw Martina, en wil dat Erik deze zorgen met haar bespreekt. Als je zorgen over een patiënt overdraagt aan een verantwoordelijke collega kan het gebeuren dat deze er niet voor open staat. In zo'n situatie kunnen de vier communicatieniveaus helpen om duidelijk te zijn maa r ook oog te houden voor de positie van de ander.
Dit is een gesprek met Mehmet, een jonge man die vanwege een beperking afhankelijk is van zorg. Je gaat met hem in gesprek omdat zijn gedrag veranderd is de laatste tijd en jij je zorgen over hem maakt. Je leert in deze oefening te schakelen tussen inhoud en gevoelsniveau en je ervaart welk effect dit heeft op het gesprek. Ook leer je hoe je kunt samenvatten of vragen stellen zonder oordeel of eigen interpretatie en wanneer het stellen van open of gesloten vragen effectief is in een gesprek.
Dit is een gesprek met mantelzorger, de heer Ketelman, die voor zijn vrouw zorgt. Mevrouw Ketelman is jouw cliënt. De zorg voor zijn vrouw lijkt de heer Ketelman boven het hoofd te groeien. Je bespreekt jouw zorgen met hem. Je leert hoe je emoties van de mantelzorger kan laten zakken door de verschillende gesprekstechnieken op het juiste moment en op een effectieve manier in te zetten.
duur: 30 minuten per gespreksoefening
Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma's een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.
In deze cursus wordt onder andere antwoord gegeven op de volgende vragen:
duur: 1 uur
Samen leren van calamiteiten is speciaal ontwikkeld voor professionals die deel uitmaken van wijkteams en multidisciplinaire zorgteams. Het doel van de oefencasus is het bewustzijn en de competenties van deze professionals te vergroten en het samenwerken aan veiligheid in kwetsbare gezinnen te verbeteren.
Je leert aan de hand van een fictieve calamiteit: het verhaal van het gezin Smit. Je ziet de gebeurtenissen in het gezin vanuit de perspectieven van de verschillende betrokken professionals. Je bestudeert de oefencasus individueel en leert zo over signaleren, informatie delen, veiligheidstaxatie, monitoring en regievoering. De Inspectie geeft vervolgens feedback op het handelen van de professionals en reikt verbeterpunten aan. Je reflecteert op je eigen professioneel handelen, op de samenwerking binnen het team en met samenwerkingspartners als het gaat om het werken aan veiligheid in kwetsbare gezinnen.
In onveilige situaties werk je als hulpverlener nooit alleen. Daarom heeft het meerwaarde om de online oefencasus en aanbevelingen samen met collega’s of samenwerkingspartners na te bespreken. Dit kan bijvoorbeeld door een bespreking in een teamoverleg of een samenwerkingsverband. In de handreiking wordt beschreven hoe dit “samen leren” vormgegeven kan worden. In de oefencasus staan naast inhoudelijke vragen over het verhaal ook een aantal reflectieve vragen over je eigen werkpraktijk. De antwoorden op deze vragen zijn bedoeld voor de nabespreking van de casus.
SKJ
Accreditatiepunten worden niet automatisch toegekend, dit is ter beoordeling van het SKJ. Je kunt deze oefencasus zelf indienen bij het SKJ onder 'informeel leren' (jeugd en gezinsprofessionals) of 'vrije ruimte' (jeugdzorgwerkers). Houd er rekening mee dat het SKJ zal vragen om een verklaring van je leidinggevende, een eigen verklaring of verslag, en een bewijs van deelname (je krijgt een certificaat na afronding).
duur: 1 uur
De cursus Langetermijngevolgen van kindermishandeling gaat over de impact die het opgroeien onder langdurig stressvolle omstandigheden kan hebben en hoe dit allerlei klachten op volwassen leeftijd kan veroorzaken. Je leert in de cursus wat de gevolgen kunnen zijn voor onder andere het leren, gedrag, gezondheid (fysiek en mentaal) en ouderschap. En hoe het komt dat ingrijpende jeugdervaringen zo langdurig en op zoveel gebieden schadelijke gevolgen kunnen hebben. Experts vertellen daarover en je hoort voorbeelden uit de praktijk. Je reflecteert op hoe je in jouw werk van betekenis kan zijn voor mensen met ingrijpend jeugdervaringen en hoe jij bescherming kan bieden tegen deze negatieve gevolgen.
duur: 1 uur
Na deze cursus:
In deze module leer je over belangrijke aandachtspunten en valkuilen in het onderzoeken van letsel bij een vermoeden van kindermishandeling. Je leert aan de hand van huidafwijkingen kritisch te kijken en te beoordelen of deze mogelijk het gevolg zijn van een ziekte, een ongeval of mogelijk zijn toegebracht.
Deze module is ontwikkeld binnen het Programma FMEK om de forensisch medische expertise op het gebied van kinderen bij forensisch medisch professionals te vergroten. Vanuit het programma zijn er 3 modules speciaal ontwikkeld. De andere 2 modules zijn:
De modules kunnen los van elkaar worden gevolgd.
duur: 1,5
Na het afronden van deze module:
Je leert wat het Bayesiaans redeneren inhoudt en waarom deze methode geschikt is om betekenis te geven aan je medische bevindingen. Hoe je dit toepast in de praktijk, kun je oefenen aan de hand van een casus. Ook leer je hoe je het letsel vastlegt, beschrijft en op logisch correcte wijze interpreteert. Door middel van interactieve oefeningen leer je hoe je volgens de Bayesiaanse methode de bewijskracht van je bevindingen berekent en via filmpjes krijg je praktische tips van een expert hoe je verder moet als er bijvoorbeeld geen literatuur beschikbaar is.
Deze module is ontwikkeld binnen het Programma FMEK om de forensisch medische expertise op het gebied van kinderen bij forensisch medisch professionals te vergroten. Vanuit het programma zijn er 3 modules speciaal ontwikkeld. De andere 2 modules zijn:
De modules kunnen los van elkaar worden gevolgd.
duur: 1
In deze module leer je:
Deze module biedt je een praktisch denkkader voor juridische/gezondheidsrechtelijke vragen die zich kunnen voordoen in iedere fase van het forensisch medisch onderzoek bij een vermoeden van kindermishandeling. Het doel is om je vertrouwen en tools te geven om ‘gerust’ en adequaat het forensisch medisch onderzoek te kunnen doen. Je oefent met het toepassen van dit kader aan de hand van situaties die zich in de praktijk voordoen.
Deze module is ontwikkeld binnen het Programma FMEK om de forensisch medische expertise op het gebied van kinderen bij forensisch medisch professionals te vergroten. Vanuit het programma zijn er 3 modules speciaal ontwikkeld. De andere 2 modules zijn:
De modules kunnen los van elkaar worden gevolgd.
duur: 1 uur
Na het afronden van de module
Gedwongen worden te trouwen met iemand die je niet zelf hebt gekozen, mishandeld worden omdat je de eer van de familie hebt aangetast, achtergelaten worden in het herkomstland (van je ouders) omdat je verwestert of genitaal verminkt worden omdat de traditie dit voorschrijft. Ook in Nederland komt dit voor. Het zijn voorbeelden van schadelijke praktijken die in Nederland verboden zijn.
Als professional heb je een belangrijke rol in het voorkomen of stoppen van deze vormen van geweld. Deze cursus biedt je praktische tips hoe je het kan signaleren, er over kan communiceren en wat je kan doen wanneer je vermoedt dat een kind, jongere of volwassene met wie jij werkt hiervan slachtoffer is of dreigt te worden.
duur: 1,5 uur
Een aanvullende cursus geeft extra informatie en/of gaat dieper op de leerstof in. Het is belangrijk om eerst de basiscursussen te volgen voordat je aan de aanvullende cursussen begint.
Door het uitgebreide onderzoek ‘Kwestie van lange adem’ naar huiselijk geweld en kindermishandeling door het Verwey-Jonker Instituut zijn we veel meer te weten gekomen over het geweld en de problemen bij de gezinnen die gemeld zijn bij Veilig Thuis en de hulp die zij kregen. We zien dat het anderhalf jaar na de melding beter met hen gaat. Maar er is ook nog veel te doen. Het leerproduct gesprekshandreiking helpt je verdere stappen te nemen. Het is bedoeld voor professionals, bestuurders en beleidsmakers die werken in het veld van kindermishandeling en partnergeweld. Met de praktische handreiking kun je op een constructieve wijze met elkaar verder spreken over de onderzoeksresultaten en aanknopingspunten vinden voor verbetering en die vervolgens heel concreet uitwerken in beleid en vervolgstappen.
duur: 45 min. per thema, excl. het voeren van het gesprek
In ‘Kwestie van lange adem’, het grootschalige onderzoek naar huiselijk geweld en kindermishandeling door het Verwey-Jonker Instituut, zijn patronen achter het gezinsgeweld geanalyseerd. Hieruit kwamen vijf herkenbare gezinsprofielen naar voren. Het herkennen van deze profielen helpt je bij het begrijpen van wat er speelt in het gezin en uiteindelijk welke hulp nodig is. Hoewel elk gezin uniek is, zijn er verschillende profielen te onderscheiden, met elk een andere problematiek die op de voorgrond staat:
duur: 1 uur
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiƫle cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.