Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Binnen een lidmaatschap kun je meerdere online cursussen volgen die speciaal ontwikkeld zijn voor huisartsen, triagisten, praktijkondersteuners of medewerkers gezondheidscentra. Deze cursussen sluiten aan op de praktijk en duren gemiddeld 2 tot 3 uur. Een aantal van de cursussen sluit je af met een toets, waarna je ook een bewijs van deelname ontvangt. Je kan zelf bepalen wie in jouw organisatie welke cursus kan volgen. Alle cursussen zijn ontwikkeld in samenwerking met beroepsgroepen, brancheorganisaties en kennisinstituten.
Met onze online cursussen leren medewerkers bij een gezondheidscentra op maat over kindermishandeling, (cyber)pesten, (v)echtscheiding en andere ingrijpende gebeurtenissen die kinderen meemaken. Zo leer je onder andere meer over:
Ook nadat een cursus is gedaan, is het belangrijk om de aandacht vast te houden. Augeo helpt om het thema 'aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld' op de agenda te houden. Zo krijgen bijvoorbeeld alle deelnemers het online Augeo Magazine over veilig opgroeien en kun je de Augeo-app downloaden die je dagelijks up-to-date houdt. Regelmatig ontwikkelen we nieuwe leerproducten en handige tools en organiseren we webinars waarvan we cursisten als eerste op de hoogte stellen. Augeo Foundation is een stichting. Dat betekent dat wij onze cursusinkomsten herinvesteren in diverse projecten om huiselijk geweld zo goed mogelijk aan te pakken. Samen geven we kindermishandeling geen toekomst.
Deze cursus is bedoeld voor managers en leidinggevenden die een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling gaan implementeren in hun organisatie. Na de cursus beschik je over de ingrediënten voor een implementatieplan.
Toets: nee
duur: 1-3 uur
Volgens de Wet meldcode zijn de sectoren gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie verplicht te werken met een meldcode. Een meldcode is een vijfstappenplan dat professionals ondersteunt bij het signaleren en aanpakken van huiselijk geweld en kindermishandeling. In deze algemene basiscursus leer je werken met een meldcode.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
duur: 3 uur
Deze cursus is ontwikkeld voor huisartsen op de post of in de praktijk. De cursus gaat over het signaleren van en handelen bij vermoedens van verschillende vormen van huiselijk geweld: kindermishandeling, partnergeweld en ouderenmishandeling. De KNMG meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is daarbij leidraad. Ook leer je over de verplichte kindcheck.
De cursus wordt afgerond met een toets.
duur: 3 uur
Als professional in de geestelijke gezondheidszorg bouw je vaak een sterke vertrouwensrelatie op met patiënten en leer je hun thuissituatie ook beter kennen. Soms word je geconfronteerd met signalen die kunnen wijzen op huiselijk geweld. Wat doe je dan? Dat leer je in de cursus GGZ: Werken met een meldcode.
duur: 3 uur
Deze cursus is ontwikkeld voor (triage-)assistenten op de post of in de praktijk. De cursus gaat over het signaleren van en handelen bij vermoedens van verschillende vormen van huiselijk geweld: kindermishandeling, partnergeweld en ouderenmishandeling. De KNMG meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is daarbij leidraad. Ook leer je over de verplichte kindcheck.
Toets: ja
duur: 2 uur
In deze cursus leer je hoe je huiselijk geweld kunt signaleren en aanpakken. Je leert welke vormen van huiselijk geweld er zijn, hoe huiselijk geweld ontstaat en wat de gevolgen ervan zijn.
duur: 2 - 3 uur
Als huisarts, POH, triagist of doktersassistent past u de stappen van de meldcode niet dagelijks toe. Toch is het belangrijk dat u de stappen van de meldcode kent en deze weet toe te passen als het nodig is. Deze module biedt u houvast om professioneel verantwoord te handelen als u signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling tegenkomt. herhaalcursus geeft in slechts een uur veel voorbeelden uit de praktijk en hiermee fris je de stappen van de meldcode weer op.
In uw werk kunt u hierbij tegen dilemma’s oplopen, bijvoorbeeld vanwege uw vertrouwensband met de patiënt. In de cursus krijgt u een inkijk in dilemma’s van collega’s – waar ze tegenaan lopen en hoe zij dat oplossen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden oefent u vervolgens om zorgvuldig afwegingen te maken hoe u kunt handelen in situaties uit de eigen praktijk.Elke beroepsgroep volgt hierbij een eigen onderdeel in de cursus. Met behulp van voorbeeldfilmpjes kunt u tenslotte oefenen met het voeren van een gesprek met een ouder en krijgt u hier handvatten voor aangereikt.
duur: 1 uur
De kindcheck is een onderdeel van de Wet meldcode. De kindcheck doe je bij volwassen cliënten of patiënten als je vermoedt dat hun situatie schadelijk kan zijn voor minderjarige kinderen. Je checkt of je cliënt of patiënt kinderen heeft en of die wel veilig zijn. Je doet dat bijvoorbeeld als er sprake is van ernstige depressieve klachten, verslavingsproblemen of partnergeweld.
In deze cursus vertelt Marjon Donkers, adviseur kinderrechten en jeugdbeleid, over de kindcheck. Aan de hand van videofragmenten en vragen leer je wat de kindcheck inhoudt, waarom het belangrijk is dat je die uitvoert en hoe je dat doet.
duur: 30 minuten
De kindcheck is een onderdeel van de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De kindcheck doe je bij volwassen cliënten als je vermoedt dat hun situatie schadelijk kan zijn voor minderjarige kinderen. Je checkt of je cliënt of patiënt kinderen heeft en of die wel veilig zijn. Je doet dat bijvoorbeeld als er sprake is van ernstige depressieve klachten, verslavingsproblemen of partnergeweld. De kindcheck gaat dus over ‘oudersignalen’: ook als je het kind niet ziet of niets aan het kind ziet, kun je je afvragen of een kind veilig is bij zijn ouders.
Als professional in de GGZ of verslavingszorg ben je in de unieke positie om dergelijke signalen op te vangen en vervolgens met je cliënt in gesprek te gaan over zijn of haar kinderen. Op deze manier kan de kindcheck helpen ernstige schade bij kinderen te voorkomen.
Toets: ja
duur: 1 uur
‘Is het thuis veilig’ bestaat uit aantal korte oefeningen gebaseerd op praktijksituaties. De oefeningen sluiten aan op de cursus ‘Werken met een meldcode’. Het gaat om twee oefencasussen, een oefening gespreksvoering en een kennistoets.
De eerste casus betreft Rayen die tijdens het skaten gevallen is. Moeder belt hierover met de huisartsenpost. Je oefent in deze casus met de focusvragen (SPUTOVAMO) en het herkennen van signalen. In de tweede casus belt mevrouw Mol in paniek vanwege een snijwond bij haar man. In deze casus staat het uitvoeren van de kindcheck centraal en denk je na over wat jij daarin voor een gezin kan betekenen. In de oefening gespreksvoering oefen je met een aantal gesprekstechnieken die helpen om emoties te reguleren. Tot slot volgt een kennistoets.
duur: 1 uur
De cursus ‘Artsen: De rol van geneeskunde in het onderzoek van seksueel misbruikte kinderen' bestaat uit een interview met de Amerikaanse professor kindergeneeskunde Martin Finkel. Hij is gespecialiseerd in het behandelen van seksueel misbruikte kinderen. Finkel stelt dat het de verantwoordelijkheid van de arts is om als eerste een anamnese bij een vermoedelijk misbruikt kind af te nemen, om daarna het lichamelijke onderzoek uit te voeren. In dit college legt Finkel uit hoe artsen dat op een niet-oordelende, faciliterende en kindvriendelijke manier doen.
Toets: nee
duur: 25 minuten
Vier verdiepende online oefencasussen voor huisartsen waarin geoefend wordt met:
Na afronding van de e-learning kunnen deelnemers een bewijs van deelname downloaden.
Huisartsenorganisaties NHG, LHV, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
duur: 1 uur
Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met de patiënt/cliënt of zijn of haar ouders vinden veel zorgprofessionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden : Schakelen tussen communicatieniveau ’s, emotieregulatie en luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.
Hieronder vind je een overzicht van de gespreksoefeningen en voor welke sectoren en professionals deze geschikt zijn.
Dit is een gesprek met mevrouw Gadema die psychische problemen heeft. Je maakt je zorgen over haar dochter en bespreekt deze zorgen met haar. In dergelijke gesprekken kunnen de emoties hoog oplopen en dat kan spannend zijn voor jou als professional. Een aantal gesprekstechnieken kan dan helpen om aandacht aan de emoties te geven zodat deze wat kunnen zakken en je weer verder kan praten over de inhoud.
Dit is een gesprek met cliënt Simone, die zwanger is. Ze kampt met vermoeidheidsklachten en ervaart thuis veel spanningen. Je maakt je zorgen om haar situatie en wil dit bespreken. Je leert de verschillende communicatieniveaus te gebruiken in een gesprek over zorgelijke signalen met een cliënt of zijn/haar ouder. Je oefent wanneer het schakelen naar welk communicatieniveau effectief is.
Dit is een gesprek van een zorgprofessional met de behandelend arts Erik. Je hebt zorgen over jouw patiënt, mevrouw Martina, en wil dat Erik deze zorgen met haar bespreekt. Als je zorgen over een patiënt overdraagt aan een verantwoordelijke collega kan het gebeuren dat deze er niet voor open staat. In zo'n situatie kunnen de vier communicatieniveaus helpen om duidelijk te zijn maa r ook oog te houden voor de positie van de ander.
Dit is een gesprek met Mehmet, een jonge man die vanwege een beperking afhankelijk is van zorg. Je gaat met hem in gesprek omdat zijn gedrag veranderd is de laatste tijd en jij je zorgen over hem maakt. Je leert in deze oefening te schakelen tussen inhoud en gevoelsniveau en je ervaart welk effect dit heeft op het gesprek. Ook leer je hoe je kunt samenvatten of vragen stellen zonder oordeel of eigen interpretatie en wanneer het stellen van open of gesloten vragen effectief is in een gesprek.
Dit is een gesprek met mantelzorger, de heer Ketelman, die voor zijn vrouw zorgt. Mevrouw Ketelman is jouw cliënt. De zorg voor zijn vrouw lijkt de heer Ketelman boven het hoofd te groeien. Je bespreekt jouw zorgen met hem. Je leert hoe je emoties van de mantelzorger kan laten zakken door de verschillende gesprekstechnieken op het juiste moment en op een effectieve manier in te zetten.
duur: 30 minuten per gespreksoefening
Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma's een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.
In deze cursus wordt onder andere antwoord gegeven op de volgende vragen:
duur: 1 uur
De cursus Langetermijngevolgen van kindermishandeling gaat over de impact die het opgroeien onder langdurig stressvolle omstandigheden kan hebben en hoe dit allerlei klachten op volwassen leeftijd kan veroorzaken. Je leert in de cursus wat de gevolgen kunnen zijn voor onder andere het leren, gedrag, gezondheid (fysiek en mentaal) en ouderschap. En hoe het komt dat ingrijpende jeugdervaringen zo langdurig en op zoveel gebieden schadelijke gevolgen kunnen hebben. Experts vertellen daarover en je hoort voorbeelden uit de praktijk. Je reflecteert op hoe je in jouw werk van betekenis kan zijn voor mensen met ingrijpend jeugdervaringen en hoe jij bescherming kan bieden tegen deze negatieve gevolgen.
duur: 1 uur
Na deze cursus:
In dit e-college vertelt professor Howard Dubowitz wat artsen en verpleegkundigen kunnen doen voor gezinnen waar mogelijk sprake is van verwaarlozing. Dubowitz vertelt wat hij verstaat onder verwaarlozing, hoe je als arts of verpleegkundige verwaarlozing kunt opmerken en hoe je in gesprek kunt gaan en bovenal ouders kunt betrekken bij het vinden van oplossingen.
Deze cursus is Engelstalig. De video’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.
Howard Dubowitz is professor in de kindergeneeskunde en directeur van het “Center for Families” aan de universiteit van Maryland School of Medicine in Baltimore. Daarnaast is hij bestuurslid van ISPCAN (International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect). Tevens is hij docent/spreker en onderzoeker. Hij heeft meer dan 150 publicaties geschreven en is auteur van het boek: Neglected Children, Research, Practice, and Policy (1999) en co-auteur van het boek: Handbook for Child Protection Practice (2000).
duur: 45 minuten
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiële cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.