Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Binnen een lidmaatschap kun je meerdere online cursussen volgen die speciaal gericht zijn op het "voortgezet onderwijs". Deze cursussen sluiten aan op de praktijk en duren gemiddeld 2 tot 3 uur. Een aantal van de cursussen sluit je af met een toets, waarna je ook een bewijs van deelname ontvangt. Je kan zelf bepalen wie in jouw organisatie welke cursus kan volgen. Alle cursussen zijn ontwikkeld in samenwerking met beroepsgroepen, brancheorganisaties en kennisinstituten.
Met onze online cursussen leren leerkrachten, intern begeleiders en directeuren op maat over kindermishandeling, (cyber)pesten, (v)echtscheiding en andere ingrijpende gebeurtenissen die kinderen meemaken. Zo leer je onder andere meer over:
Ook nadat een cursus is gedaan, is het belangrijk om de aandacht vast te houden. Augeo helpt om het thema 'aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld' op de agenda te houden. Zo krijgen bijvoorbeeld alle deelnemers het online Augeo Magazine over veilig opgroeien en kun je de Augeo-app downloaden die je dagelijks up-to-date houdt. Regelmatig ontwikkelen we nieuwe leerproducten en handige tools en organiseren we webinars waarvan we cursisten als eerste op de hoogte stellen. Augeo Foundation is een stichting. Dat betekent dat wij onze cursusinkomsten herinvesteren in diverse projecten om huiselijk geweld zo goed mogelijk aan te pakken. Samen geven we kindermishandeling geen toekomst.
Deze cursus is bedoeld voor managers en leidinggevenden die een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling gaan implementeren in hun organisatie. Na de cursus beschik je over de ingrediënten voor een implementatieplan.
Toets: nee
duur: 1-3 uur
Wat doe je als zorgcoördinator met signalen van kindermishandeling bij jongeren van jouw school? Hoe ondersteun je docenten en hoe bespreek je deze signalen met leerlingen en hun ouders? Dat leer je in deze cursus.
Ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Toets: ja
duur: 2 uur
Wat komt aan de orde in de cursus?
Hoe herken je signalen van kindermishandeling bij jongeren in de pubertijd? En wat kun je als docent of mentor betekenen voor jongeren die thuis verwaarloosd of mishandeld worden? Dat zijn vragen die in deze cursus beantwoord worden.
De cursus maakt gebruik van interactieve werkvormen en videofragmenten. Je oefent bijvoorbeeld met het voeren van een gesprek met een leerling en een ouder. Twee jongeren leiden ieder onderdeel van de cursus in met een stukje van hun persoonlijke verhaal en vertellen wat hun school voor hen betekend heeft.
Toets: ja
In samenwerking met: Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
duur: 1,5 uur
Als docent pas je de stappen van de meldcode niet dagelijks toe. Hierdoor kan je kennis hierover snel wegzakken. Maar als je je zorgen maakt om een leerling, is het wel fijn als je weet hoe je moet handelen. Daarom is het zo belangrijk om je kennis over de meldcode te blijven herhalen. In deze herhaalmodule fris je jouw kennis over de stappen van de meldcode weer op. Je kan zelf kiezen welke onderdelen je wilt bekijken. Zo is er een quiz om je kennis te testen, een casus om te oefenen met de stappen van de meldcode, vertellen jongeren over hun eigen ervaringen en over wat jij als docent voor hen had kunnen doen. Ook zijn er veel tips over het praten met ouders en met leerlingen zelf en het bieden van steun op school.
Het onderdeel 'Structurele aandacht' is ontwikkeld door het Nationaal Jeugdinstituut (NJI).
duur: 1 uur
Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met het kind of met de ouders vinden veel professionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden: Actief Luisteren, Emotieregulatie, en Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.
Hieronder vind je een overzicht van de gespreksoefeningen en voor welke sectoren en professionals deze geschikt zijn.
Vooral geschikt voor onderwijs (leerkrachten PO, docenten VO) en kinderopvang (pedagogisch medewerkers)
Dit is een gesprek met Anouar, een jongen van 12. Je roept hem bij je omdat Anouar uit boosheid een ander kind is aangevlogen. Je wilt hem graag goed begrijpen. Actief luisteren kan je daarbij helpen; dat is een houding waardoor je laat merken dat je echt aandacht hebt en luistert zonder zelf in te vullen of te snel zelf met oplossingen te komen. Je oefent je hierbij ook in het gebruik maken van samenvattingen, het stellen van open en gesloten vragen en het geven van duidelijkheid.
Vooral geschikt voor primair onderwijs (leerkrachten, intern begeleiders) en kinderopvang (pedagogisch medewerkers)
Dit is een gesprek met Shanna, die net is bevallen van haar derde kind. Je maakt je zorgen over het gedrag van haar zoon van vier en wil dit met haar bespreken. Je oefent vaardigheden in het actief naar ouders luisteren en daarbij oog te hebben voor de verbale en non-verbale communicatie. Waarom helpt een goede samenvatting en hoe doe je dat? Ook leer je wanneer het stellen van open of gesloten vragen effectief is in een gesprek.
Vooral geschikt voor voortgezet onderwijs (docenten, mentoren, zorgcoördinatoren), primair onderwijs (leerkrachten en intern begeleiders) en kinderopvang (leidinggevenden/aandachtsfuntionarissen)
Dit is een gesprek met mevrouw Gadema die psychische problemen heeft. Je maakt je zorgen over haar dochter en bespreekt deze zorgen met haar. In dergelijke gesprekken kunnen de emoties hoog oplopen en dat kan spannend zijn voor jou als professional. Een aantal gesprekstechnieken kan dan helpen om aandacht aan de emoties te geven zodat deze wat kunnen zakken en je weer verder kan praten over de inhoud. Ook oefen je met doorvragen.
duur: 30 minuten per gespreksoefening
Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma's een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.
In deze cursus wordt onder andere antwoord gegeven op de volgende vragen:
duur: 1 uur
Jongeren die naar Nederland zijn gevlucht hebben soms meerdere stressvolle gebeurtenissen meegemaakt. Hierdoor kunnen zij chronische stress ervaren. In deze cursus leren docenten over stress bij jongeren en hoe zij daarmee om kunnen gaan. Zodat jongeren zich weer veilig voelen en weer kunnen leren. Docenten leren hoe zij de natuurlijke veerkracht van deze jongeren kunnen bevorderen en zo bijdragen aan hun herstel.
In de verschillende onderdelen wordt gewerkt met uiteenlopende werkvormen waaronder casuïstiek en animaties. Docenten vertellen over hun ervaringen met jongeren in de groep. Oud-leerlingen van Internationale Schakelklassen vertellen over hun ervaringen op school en wat hen wel of niet heeft gesteund. De lesstof in de cursus is breder toepasbaar dan alleen op vluchtelingenjongeren en komt ten goede aan alle leerlingen. De insteek voor deze cursus is dat je blijft handelen zoals je altijd al doet als docent, maar met extra aandacht voor de achtergrond van vluchtelingenjongeren.
duur: 4-5 uur
Het eerste onderdeel van de cursus behandelt de theorie: wat doet chronische stress met jongeren? In dit onderdeel wordt ook aandacht besteed aan het natuurlijk herstel van jongeren bij stress. Hierna volgen thematische onderdelen. Alle onderdelen gaan uit van het perspectief hoe jij als docent de veerkracht en het herstel van jongeren kunt bevorderen.
Thema’s in deze cursus zijn:
De cursus Langetermijngevolgen van kindermishandeling gaat over de impact die het opgroeien onder langdurig stressvolle omstandigheden kan hebben en hoe dit allerlei klachten op volwassen leeftijd kan veroorzaken. Je leert in de cursus wat de gevolgen kunnen zijn voor onder andere het leren, gedrag, gezondheid (fysiek en mentaal) en ouderschap. En hoe het komt dat ingrijpende jeugdervaringen zo langdurig en op zoveel gebieden schadelijke gevolgen kunnen hebben. Experts vertellen daarover en je hoort voorbeelden uit de praktijk. Je reflecteert op hoe je in jouw werk van betekenis kan zijn voor mensen met ingrijpend jeugdervaringen en hoe jij bescherming kan bieden tegen deze negatieve gevolgen.
duur: 1 uur
Na deze cursus:
Wanneer extreme uitspraken en vooroordelen bespreekbaar zijn op school, ontstaat er meer begrip en veiligheid. Stichting School & Veiligheid en Augeo hebben daarom gezamenlijk deze korte digitale module ontwikkeld die de kennis van docenten vergroot en helpt het gesprek hierover op school aan te gaan.
duur: 15 minuten
Wat doe je als leerlingen een extreme mening ventileren, zich polariserend opstellen of discriminerende uitspraken doen? In 3 casussen kun je oefenen met reageren op dit gedrag.
Toets: nee
Stichting School & Veiligheid
Gedwongen worden te trouwen met iemand die je niet zelf hebt gekozen, mishandeld worden omdat je de eer van de familie hebt aangetast, achtergelaten worden in het herkomstland (van je ouders) omdat je verwestert of genitaal verminkt worden omdat de traditie dit voorschrijft. Ook in Nederland komt dit voor. Het zijn voorbeelden van schadelijke praktijken die in Nederland verboden zijn.
Als professional heb je een belangrijke rol in het voorkomen of stoppen van deze vormen van geweld. Deze cursus biedt je praktische tips hoe je het kan signaleren, er over kan communiceren en wat je kan doen wanneer je vermoedt dat een kind, jongere of volwassene met wie jij werkt hiervan slachtoffer is of dreigt te worden.
duur: 1,5 uur
Als conciërge zie je de jongeren op school dagelijks. Het kan gebeuren dat je dingen hoort of ziet die niet kloppen en waarover je je zorgen maakt. Je ziet bijvoorbeeld dat jongeren met elkaar vechten, dat een collega schreeuwt tegen een leerling of dat een leerling altijd heel stilletjes is. Dit kan betekenen dat een jongere thuis of op school onveilig is. Maar wat doe je hiermee? De cursus Jongeren veilig geeft antwoord op deze vraag.
Tijdens de cursus vertellen twee conciërges over hun ervaringen. Arno maakt zich zorgen om een jongen die niet naar huis wil en Fernando vertelt over een meisje dat niet kan stoppen met huilen. Beiden vertellen wat zij met deze zorgen hebben gedaan.
duur: 1 uur
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiƫle cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.