1. Actueel
  2. IJsland als voorbeeld om jongeren te bereiken

IJsland als voorbeeld om jongeren te bereiken

Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) is een aanpak die zich richt op het creëren van een positieve leefomgeving waarin jongeren gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Er is daarbij veel aandacht voor groepsactiviteiten op het gebied van sport, muziek, kunst en vrijwilligerswerk. Hoe werkt dit precies? Wat heeft dit met IJsland te maken? En wat kunnen we hiervan leren als het gaat om het versterken van veerkrachtig functioneren?

Opgroeien in een Kansrijke Omgeving is gebaseerd op het IJslands Preventiemodel. Het verwijst naar de integrale aanpak waarmee het de afgelopen twintig jaar in IJsland is gelukt een enorme daling in het gebruik van alcohol, drugs en tabak te realiseren onder de IJslandse jongeren. De aanpak richt zich vooral op het versterken van de beschermende factoren in de omgeving van kinderen en jongeren. In Nederland zijn er momenteel zestien gemeenten die meedoen aan Opgroeien in een Kansrijke Omgeving.

Download de infographic: Gezond en kansrijk opgroeien Lessen uit IJsland voor gemeenten

Kan OKO verbonden worden aan veerkrachtprogramma’s?

Het is zeker mogelijk om het werken volgens Opgroeien in een Kansrijke Omgeving te verbinden aan bestaande aanpakken of programma’s. Deze werkwijze is bij uitstek een aanpak die samenwerking tussen lokale partijen kan verbeteren en de samenhang tussen verschillende programma’s kan versterken. Zo is het mogelijk om deze werkwijze te implementeren als onderdeel van een lokaal preventieakkoord. Ook is het mogelijk om de werkwijze te koppelen aan programma’s als de Gezonde School of JOGG.

Bekijk video: Hoe het IJslandse preventiemodel Nederlandse gemeenten helpt hun jongeren de beste toekomst te geven

Visie op veerkracht

In de online leergang ‘Visie op veerkracht’ staat de vraag centraal: hoe kun je als gemeente of organisatie bijdragen aan het versterken van veerkracht bij kinderen en gezinnen. Bij het vierde onderwerp van de leergang gaan de deelnemers in gesprek over samenwerken. Om veerkrachtig functioneren van kinderen te bevorderen is het belangrijk dat organisaties en samenwerkingsverbanden elkaar kunnen vinden en verschillen in cultuur, visie en kennis over elkaars expertise overbruggen. Het IJslands preventiemodel lijkt hiervoor een goed voorbeeld. Wat vind jij? Kan het IJslands preventiemodel hier een rol in spelen? Discussieer nog mee in de online leeromgeving! (Tot en met november is alle inhoud nog beschikbaar in de besloten leeromgeving.)