Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Hieronder staan de cursussen die u tegen een meerprijs per cursus kunt toevoegen aan het basispakket voor de ziekenhuizen.
In deze cursus leer je hoe je huiselijk geweld kunt signaleren en aanpakken. Je leert welke vormen van huiselijk geweld er zijn, hoe huiselijk geweld ontstaat en wat de gevolgen ervan zijn.
duur: 2 - 3 uur
Als professional in de geestelijke gezondheidszorg bouw je vaak een sterke vertrouwensrelatie op met patiënten en leer je hun thuissituatie ook beter kennen. Soms word je geconfronteerd met signalen die kunnen wijzen op huiselijk geweld. Wat doe je dan? Dat leer je in de cursus GGZ: Werken met een meldcode.
duur: 3 uur
Als kraamverzorgende ben je kort maar intensief betrokken bij een gezin. Hierdoor bestaat de kans dat je signalen opvangt van huiselijk geweld of kindermishandeling. Vaak verkeer je dan in tweestrijd: aan de ene kant twijfel je of je vermoeden wel terecht is. Aan de andere kant, weet je dat je iets moet doen, want je wilt dat de mishandeling stopt. In deze cursus leer je welke stappen je het beste kunt nemen.
De ontwikkeling van deze cursus wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De cursus is inhoudelijk ontwikkeld in samenwerking met ActiZ, Kenniscentrum Kraamzorg en verschillende kraamzorgorganisaties.
Toets: ja
duur: 2 uur
Je ontvangt twee versies van de herhaalcursus, namelijk die voor de ziekenhuismedewerkers algemeen en een (nog kortere) versie speciaal voor artsen en medisch specialisten.
Als verpleegkundige of medisch zorgprofessional pas je de stappen van de meldcode niet dagelijks toe. Toch is het belangrijk dat je deze kennis blijft herhalen, zodat je weet hoe te handelen wanneer je je zorgen maakt om een kind. In deze herhaalcursus wordt jouw kennis over de stappen van de meldcode weer opgefrist. Daarnaast is er in deze cursus veel aandacht voor het gebruiken van de meldcode in de praktijk. Collega’s in ziekenhuizen delen hun ervaringen met de meldcode: waar ze tegenaan lopen en hoe zij dat oplossen. En je kunt aan de slag met een paar korte casusvoorbeelden uit de praktijk. Ook kun je de gespreksvoering met ouders oefenen aan de hand van filmpjes: hoe je je zorgen deelt met ouders, hoe je omgaat met oplopende emoties en hoe je vertelt dat je gaat melden.
Als specialist pas je de stappen van de meldcode niet dagelijks toe. Toch is het belangrijk deze kennis te herhalen, zodat je weet hoe te handelen wanneer je je zorgen maakt om een kind of volwassene. In deze herhaalcursus wordt jouw kennis over de stappen van de meldcode weer opgefrist. Aan de hand van een paar voorbeelden en dilemma’s uit de praktijk wordt het praktisch gemaakt. Ook kun je de gespreksvoering met ouders oefenen aan de hand van filmpjes: hoe je zorgen met ouders kunt delen, hoe je omgaat met oplopende emoties en hoe je vertelt dat je gaat melden.
duur: herhaalcursus ziekenhuis – 30 minuten | herhaalcursus artsen – 20 minuten
Geïllustreerd door korte filmpjes leer je hoe je je zorgen onder woorden kan brengen en daarin goed kan reageren op de emoties van de ouder. Ook oefen je het benoemen naar ouders dat je gaat melden bij Veilig Thuis.
De cursus ‘Artsen: De rol van geneeskunde in het onderzoek van seksueel misbruikte kinderen' bestaat uit een interview met de Amerikaanse professor kindergeneeskunde Martin Finkel. Hij is gespecialiseerd in het behandelen van seksueel misbruikte kinderen. Finkel stelt dat het de verantwoordelijkheid van de arts is om als eerste een anamnese bij een vermoedelijk misbruikt kind af te nemen, om daarna het lichamelijke onderzoek uit te voeren. In dit college legt Finkel uit hoe artsen dat op een niet-oordelende, faciliterende en kindvriendelijke manier doen.
Toets: nee
duur: 25 minuten
Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met de patiënt/cliënt of zijn of haar ouders vinden veel zorgprofessionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden : Schakelen tussen communicatieniveau ’s, emotieregulatie en luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.
Hieronder vind je een overzicht van de gespreksoefeningen en voor welke sectoren en professionals deze geschikt zijn.
Dit is een gesprek met mevrouw Gadema die psychische problemen heeft. Je maakt je zorgen over haar dochter en bespreekt deze zorgen met haar. In dergelijke gesprekken kunnen de emoties hoog oplopen en dat kan spannend zijn voor jou als professional. Een aantal gesprekstechnieken kan dan helpen om aandacht aan de emoties te geven zodat deze wat kunnen zakken en je weer verder kan praten over de inhoud.
Dit is een gesprek met cliënt Simone, die zwanger is. Ze kampt met vermoeidheidsklachten en ervaart thuis veel spanningen. Je maakt je zorgen om haar situatie en wil dit bespreken. Je leert de verschillende communicatieniveaus te gebruiken in een gesprek over zorgelijke signalen met een cliënt of zijn/haar ouder. Je oefent wanneer het schakelen naar welk communicatieniveau effectief is.
Dit is een gesprek van een zorgprofessional met de behandelend arts Erik. Je hebt zorgen over jouw patiënt, mevrouw Martina, en wil dat Erik deze zorgen met haar bespreekt. Als je zorgen over een patiënt overdraagt aan een verantwoordelijke collega kan het gebeuren dat deze er niet voor open staat. In zo'n situatie kunnen de vier communicatieniveaus helpen om duidelijk te zijn maa r ook oog te houden voor de positie van de ander.
Dit is een gesprek met Mehmet, een jonge man die vanwege een beperking afhankelijk is van zorg. Je gaat met hem in gesprek omdat zijn gedrag veranderd is de laatste tijd en jij je zorgen over hem maakt. Je leert in deze oefening te schakelen tussen inhoud en gevoelsniveau en je ervaart welk effect dit heeft op het gesprek. Ook leer je hoe je kunt samenvatten of vragen stellen zonder oordeel of eigen interpretatie en wanneer het stellen van open of gesloten vragen effectief is in een gesprek.
Dit is een gesprek met mantelzorger, de heer Ketelman, die voor zijn vrouw zorgt. Mevrouw Ketelman is jouw cliënt. De zorg voor zijn vrouw lijkt de heer Ketelman boven het hoofd te groeien. Je bespreekt jouw zorgen met hem. Je leert hoe je emoties van de mantelzorger kan laten zakken door de verschillende gesprekstechnieken op het juiste moment en op een effectieve manier in te zetten.
duur: 30 minuten per gespreksoefening
Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma's een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.
In deze cursus wordt onder andere antwoord gegeven op de volgende vragen:
duur: 1 uur
De cursus Langetermijngevolgen van kindermishandeling gaat over de impact die het opgroeien onder langdurig stressvolle omstandigheden kan hebben en hoe dit allerlei klachten op volwassen leeftijd kan veroorzaken. Je leert in de cursus wat de gevolgen kunnen zijn voor onder andere het leren, gedrag, gezondheid (fysiek en mentaal) en ouderschap. En hoe het komt dat ingrijpende jeugdervaringen zo langdurig en op zoveel gebieden schadelijke gevolgen kunnen hebben. Experts vertellen daarover en je hoort voorbeelden uit de praktijk. Je reflecteert op hoe je in jouw werk van betekenis kan zijn voor mensen met ingrijpend jeugdervaringen en hoe jij bescherming kan bieden tegen deze negatieve gevolgen.
duur: 1 uur
Na deze cursus:
Hoe weet je als arts of een brandwond bij een kind door mishandeling is ontstaan of niet? Deze cursus kan je helpen bij het herkennen van patronen en eigenschappen van toegebrachte brandwonden en brandwonden die het gevolg zijn van gebrek aan toezicht.
duur: 1 uur
Hoe weet je als arts of huidletsel bij een kind door mishandeling is ontstaan of niet? Deze cursus kan je helpen bij het herkennen van patronen en eigenschappen van toegebracht huidletsel en huidletsel ontstaan door een gebrek aan toezicht. Wat komt onder meer aan de orde in de cursus?
duur: 1 uur
In dit e-college vertelt professor Howard Dubowitz wat artsen en verpleegkundigen kunnen doen voor gezinnen waar mogelijk sprake is van verwaarlozing. Dubowitz vertelt wat hij verstaat onder verwaarlozing, hoe je als arts of verpleegkundige verwaarlozing kunt opmerken en hoe je in gesprek kunt gaan en bovenal ouders kunt betrekken bij het vinden van oplossingen.
Deze cursus is Engelstalig. De video’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.
Howard Dubowitz is professor in de kindergeneeskunde en directeur van het “Center for Families” aan de universiteit van Maryland School of Medicine in Baltimore. Daarnaast is hij bestuurslid van ISPCAN (International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect). Tevens is hij docent/spreker en onderzoeker. Hij heeft meer dan 150 publicaties geschreven en is auteur van het boek: Neglected Children, Research, Practice, and Policy (1999) en co-auteur van het boek: Handbook for Child Protection Practice (2000).
duur: 45 minuten
Deze cursus gaat over het top-teenonderzoek, een onderzoek dat ziekenhuizen standaard doen wanneer een kind op de afdeling spoedeisende hulp belandt. Aan de hand van een casusvideo leer je hoe een top-teenonderzoek gaat, en waar je op moet letten. Wanneer moet je doorvragen? Hoe omschrijf je letsels?
duur: 1 uur
Het huilen van baby’s kan heftige reacties bij ouders oproepen. Als ouders niet weten hoe ze daarmee moeten omgaan, bestaat de kans dat zij uit frustratie en onmacht hun baby gaan schudden, smoren of slaan. Dat kan leiden tot zeer ernstige schade bij de baby. Dat noemen we het Shakenbabysyndroom. Professionals die werken met ouders en jonge kinderen kunnen een belangrijke rol spelen in het voorkomen van Shakenbabysyndroom. Voor hen is deze cursus bedoeld.
In deze cursus maak je kennis met de voorlichtingsfilm van TNO ‘Niet schudden, breekbaar’.
duur: 2 uur
In deze module leer je over belangrijke aandachtspunten en valkuilen in het onderzoeken van letsel bij een vermoeden van kindermishandeling. Je leert aan de hand van huidafwijkingen kritisch te kijken en te beoordelen of deze mogelijk het gevolg zijn van een ziekte, een ongeval of mogelijk zijn toegebracht.
Deze module is ontwikkeld binnen het Programma FMEK om de forensisch medische expertise op het gebied van kinderen bij forensisch medisch professionals te vergroten. Vanuit het programma zijn er 3 modules speciaal ontwikkeld. De andere 2 modules zijn:
De modules kunnen los van elkaar worden gevolgd.
duur: 1,5
Na het afronden van deze module:
Je leert wat het Bayesiaans redeneren inhoudt en waarom deze methode geschikt is om betekenis te geven aan je medische bevindingen. Hoe je dit toepast in de praktijk, kun je oefenen aan de hand van een casus. Ook leer je hoe je het letsel vastlegt, beschrijft en op logisch correcte wijze interpreteert. Door middel van interactieve oefeningen leer je hoe je volgens de Bayesiaanse methode de bewijskracht van je bevindingen berekent en via filmpjes krijg je praktische tips van een expert hoe je verder moet als er bijvoorbeeld geen literatuur beschikbaar is.
Deze module is ontwikkeld binnen het Programma FMEK om de forensisch medische expertise op het gebied van kinderen bij forensisch medisch professionals te vergroten. Vanuit het programma zijn er 3 modules speciaal ontwikkeld. De andere 2 modules zijn:
De modules kunnen los van elkaar worden gevolgd.
duur: 1
In deze module leer je:
Deze module biedt je een praktisch denkkader voor juridische/gezondheidsrechtelijke vragen die zich kunnen voordoen in iedere fase van het forensisch medisch onderzoek bij een vermoeden van kindermishandeling. Het doel is om je vertrouwen en tools te geven om ‘gerust’ en adequaat het forensisch medisch onderzoek te kunnen doen. Je oefent met het toepassen van dit kader aan de hand van situaties die zich in de praktijk voordoen.
Deze module is ontwikkeld binnen het Programma FMEK om de forensisch medische expertise op het gebied van kinderen bij forensisch medisch professionals te vergroten. Vanuit het programma zijn er 3 modules speciaal ontwikkeld. De andere 2 modules zijn:
De modules kunnen los van elkaar worden gevolgd.
duur: 1 uur
Na het afronden van de module
Gedwongen worden te trouwen met iemand die je niet zelf hebt gekozen, mishandeld worden omdat je de eer van de familie hebt aangetast, achtergelaten worden in het herkomstland (van je ouders) omdat je verwestert of genitaal verminkt worden omdat de traditie dit voorschrijft. Ook in Nederland komt dit voor. Het zijn voorbeelden van schadelijke praktijken die in Nederland verboden zijn.
Als professional heb je een belangrijke rol in het voorkomen of stoppen van deze vormen van geweld. Deze cursus biedt je praktische tips hoe je het kan signaleren, er over kan communiceren en wat je kan doen wanneer je vermoedt dat een kind, jongere of volwassene met wie jij werkt hiervan slachtoffer is of dreigt te worden.
duur: 1,5 uur
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Augeo gebruikt cookies om o.a. de website te verbeteren en video's van Youtube te laten zien.
Meer weten? Lees onze privacy en gebruikersvoorwaarden.
Op dit niveau functioneert de website optimaal. We versturen gegevens naar externe partijen zoals Google Analytics en YouTube om je website ervaring te verbeteren. We slaan hierbij geen persoonsgegevens op.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn om de website te laden en we versturen geanonimiseerde data naar Analytics om onze website te verbeteren.
Op dit niveau worden alleen de essentiële cookies geladen. We sturen alleen geanonimiseerde basisinformatie naar Analytics. Externe diensten zoals YouTube, Vimeo en Maps functioneren niet.