Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Nadat je in stap 1 signalen in kaart hebt gebracht en in stap 2 hebt overlegd met de aandachtsfunctionaris of Veilig Thuis ga je bij stap 3 in het gesprek over je zorgen met de ouders, de cliënt en/of het kind. Overigens betekent dat niet dat je al eerder met hen kan hebben gesproken.
Vaak wordt er óver kinderen gepraat in plaats van met hen. Marike van Gemert traint professionals in het praten met kinderen die (vermoedelijk) mishandeling of misbruik meemaken.
Lees hier 9 veelgestelde vragen over praten met kinderen ›
Stap 3 van de meldcode, je zorgen bespreken met het gezin, vinden veel professionals lastig. Dat hoeft het niet te zijn, zegt expert Sanne Eggen, als je inzet op een respectvolle en gelijkwaardige samenwerking. ‘Neem de tijd, creëer rust.’
Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft goede informatie over dingen als: waar moet je rekening mee houden als je met ouders in gesprek gaat? En welke gesprekstechnieken of vragen kan je hierbij gebruiken?
Als extraatje kun je de Meldcode-informatiekaart downloaden én ontvang je over 2 maanden een mail met aanvullende meldcode-informatie.
Want het werken aan de veiligheid van kinderen is een blijvend punt van aandacht én het sluit naadloos aan bij het thema van de Week tegen Kindermishandeling: Laat me niet los.