Als aandachtsfunctionaris help je je collega’s efficiënt samen te werken met andere betrokken organisaties. Lees hier tips uit de praktijk.

4 tips voor aandachtsfunctionarissen om samenwerken te verbeteren

1. Zorg dat je collega’s weten wie waarvan is

Het is belangrijk dat je collega’s weten welke organisaties in jullie regio actief zijn bij de aanpak van huiselijk geweld. Een (digitale) sociale kaart die via intranet beschikbaar is, kan veel inzicht bieden. Er is bijvoorbeeld de landelijke sociale kaart waarin je op thema en regio kunt zoeken. En op veel plaatsen zijn regionale sociale kaarten beschikbaar, zoals bijvoorbeeld in IJsselland.

Ook is het belangrijk dat bekend is wat de verschillende organisaties doen, ofwel: welke partij welke taken en verantwoordelijkheden heeft. Dat geldt op casusniveau, maar ook op organisatieniveau is deze informatie onontbeerlijk. Als er ketenpartners zijn met wie jullie vaak samenwerken verdient het aanbeveling om een kijkje in elkaars keuken te organiseren. Dat verlaagt de drempel om elkaar op te zoeken als dat nodig is.

2. Zoek samenwerking met Veilig Thuis

Investeer in het contact met Veilig Thuis. Leer elkaar kennen. Nodig bijvoorbeeld Veilig Thuis uit voor een voorlichting, dan kan Veilig Thuis ingaan op de vragen die in de organisatie leven. Of doe dat samen met andere aandachtsfunctionarissen uit de regio.

‘Wij hebben geïnvesteerd in de samenwerking met Veilig Thuis en aandachtsfunctionarissen uit verschillende organisaties, zodat het duidelijker is wat van Veilig Thuis te verwachten en wanneer waarvoor daar kan worden aan geklopt. Elkaar beter kennen en kunnen vinden, via de aandachtsfunctionarissen, vergroot elkaars deskundigheid en ‘doe het niet alleen’-adagium.’
Aandachtsfunctionaris

3. Evalueer casuïstiek met elkaar

Evalueer een casus op samenwerkingsniveau met elkaar. Hoe is het verlopen, wat ging goed, hadden we al eerder iemand kunnen betrekken? Hier vind je meer informatie en tools over samen evalueren van casuïstiek.

In Rotterdam loopt de pilot Samen leren tegen huiselijk geweld. Hier vind je meer informatie over bijvoorbeeld casusreflectiebijeenkomsten of over van elkaar leren rondom specifieke thema’s.

4. Zorg voor steun van het bestuur

Voor het samenwerken met ketenpartners en het maken van afspraken met elkaar is ondersteuning van het bestuur nodig. Overtuig, als dat nodig is, het bestuur van het belang van samenwerking en geef aan wat je van hen nodig hebt om samenwerkingsafspraken met andere partijen te regelen. Het is belangrijk dat de organisatie uitdraagt dat samenwerken nodig is, actie onderneemt om dat te organiseren en achter haar medewerkers staat.

Voor meer inspiratie, lees hier de portretten van een ervaringsdeskundige, een huisarts en twee procesregisseurs waarin zij frustraties én tips om de samenwerking met anderen te verbeteren delen: Samenwerken bij de aanpak van huiselijk gewel en kindermishandeling.

Gespreksverslagen:
‘Samenwerken’

Tijdens diverse bijeenkomsten, voorafgaand aan deze campagne, sprak een groep professionals, ervaringsdeskundigen, aandachtsfunctionarissen en Veilig Thuis over oplossingen bij dilemma's die in de praktijk aan de orde kunnen komen.

Gespreksverslag A lezen

Gespreksverslag B lezen