Om ervoor te zorgen dat professionals op casusniveau goed kunnen samenwerken is het belangrijk dat organisaties dat goed organiseren en faciliteren. Lees hier de tips uit de praktijk.

3 tips voor organisaties bij samenwerken

1. Laat zien waar je van bent

Niet alleen intern moet het duidelijk zijn ‘waar we van zijn’, ook voor cliënten, gezinnen is dat belangrijk. Beschrijf bijvoorbeeld dat jullie werken met de meldcode en dat vanaf het eerste contact oog is voor veiligheid als standaard onderdeel van jullie werk. De inzet is het organiseren of bieden van hulp, en samen kijken wat nodig is. Door open te zijn en te normaliseren wordt de lading minder zwaar. Beschrijf ook wat jullie te bieden hebben aan cliënten als het gaat om hulp na huiselijk geweld en kindermishandeling. En laat dat vanzelfsprekend ook zien in jullie handelen.

2. Regel multidisciplinaire overleggen

Een manier om standaard gebruik te maken van elkaars expertise is casuïstiek in het brengen in standaard multidisciplinaire besprekingen, die bijvoorbeeld wekelijks plaatsvinden.

‘Borg dat, zodat je niet afhankelijk bent van personen van een specifieke organisatie, maar dat het overleg standaard is ingebed’
Politiefunctionaris

3. Zet in op een regionale aanpak

Samenwerking is nodig om gezinnen waar huiselijk geweld speelt effectieve hulp te kunnen bieden. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om zicht te hebben op wat nodig is aan hulp en ervoor te zorgen dat er een passend hulpaanbod is in het lokale netwerk. Als organisatie kan je daarin ook een rol spelen richting gemeente.

Goede voorbeelden en tips uit de praktijk:

Gespreksverslagen:
‘Samenwerken’

Tijdens diverse bijeenkomsten, voorafgaand aan deze campagne, sprak een groep professionals, ervaringsdeskundigen, aandachtsfunctionarissen en Veilig Thuis over oplossingen bij dilemma's die in de praktijk aan de orde kunnen komen.

Gespreksverslag A lezen

Gespreksverslag B lezen