Hoe draag je als organisatie bij in het signaleren en aanpakken van huiselijk geweld tegen volwassenen? Bekijk hier tips en praktijkvoorbeelden.

3 tips voor organisaties bij geweld tegen volwassenen

1. Agendeer het thema

Geweld tegen volwassenen lijkt in met name zorgorganisaties nog niet goed op de agenda te staan. Medewerkers voelen zich onzeker omdat het nauwelijks onderwerp van gesprek is.

‘Als er dan al een onderbuikgevoel is, dan hoop je dat een collega een vraag stelt, dan durf je daar wel over te vertellen. Als iemand anders er woorden aan geeft, zeggen anderen: O, nou zie ik het.’

Het aanstellen van een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld is een eerste stap om het thema goed op de agenda te krijgen. Belangrijke voorwaarden daarvoor zijn dat de aandachtsfunctionaris voldoende tijd krijgt om zijn of haar rol goed uit te voeren, dat er in een grote organisatie meerdere aandachtsfunctionarissen worden aangesteld en dat alle medewerkers weten wie die aandachtsfunctionaris is en waarvoor ze bij hem of haar terecht kunnen.

Ook gebruik maken van de expertise van ervaringsdeskundingen kan goed werken in het agenderen van het onderwerp. Lees daar meer over in dit artikel 'Toon professionele moed en wees present bij huiselijk geweld' (movisie.nl).

Meer tips voor het inbedden van aandacht voor huiselijk geweld lees je bij thema 1 Kennis van de meldcode.

2. Faciliteer leren over huiselijk geweld

‘We moeten leren stevig in onze schoenen te staan en zorgen durven te bespreken. Met elkaar maar ook met cliënten.’

Om de aandacht voor huiselijk geweld beter in de organisatie te verankeren is het volgens de experts uit de praktijk helpend als de scholing over de meldcode huiselijk geweld verplicht is voor alle medewerkers. Dat werkt alleen als medewerkers de scholing onder werktijd mogen volgen.

‘Op scholing moet je tijd zetten. Bij ons krijg alleen ik als aandachtsfunctionaris tijd voor scholing en dan moet ik tijd zien te vinden om de rest van de medewerkers te scholen. Dat vind ik een slechte zaak.’
Aandachtsfunctionaris huiselijk geweld

Een leerpotje met daarin tijd voor scholing voor alle medewerkers kan dan een oplossing zijn.

3. Neem vragen over hoe het gaat en over de relatie op in de werkwijze

Om medewerkers alert te houden op het belang van vragen naar de relatie van de cliënt met de partner / mantelzorger helpt het daarover vragen op te nemen in de normale werkwijze, bijvoorbeeld bij de intake.

‘We vragen agressie uit, middelengebruik, of er kinderen zijn, PTSS, maar naar geweld in de relatie vragen we niet. Als iemand daar zelf niks over zegt, dan denk ik er niet aan om zelf actief te vragen naar partnergeweld. Standaard invoeren in de intake en in de structuur van onze organisatie zou mij enorm helpen.’
Medewerker verslavingszorg

Naast dat het de drempel voor je medewerkers verlaagt om te praten over ‘privézaken’ geef je daar als organisatie de boodschap mee af dat het voor jullie een normaal gespreksonderwerp is: ‘Hier kan je het daarover hebben. Wij oordelen niet over eventuele problemen.’

Gespreksverslagen:
‘Geweld tegen volwassenen’

Tijdens diverse bijeenkomsten, voorafgaand aan deze campagne, sprak een groep professionals, ervaringsdeskundigen, aandachtsfunctionarissen en Veilig Thuis over oplossingen bij dilemma's die in de praktijk aan de orde kunnen komen.

Gespreksverslag A lezen

Gespreksverslag B lezen

Gespreksverslag C lezen