Cookie melding
Augeo gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Een belangrijke taak van de aandachtsfunctionaris is om de meldcode op de agenda te zetten en te houden op alle niveaus in de organisatie.
Om de meldcode goed te implementeren is het belangrijk dat deze gedragen wordt door iedereen in de organisatie.
‘Steun en onderbouwing heb je als beginnend aandachtsfunctionaris eerst nodig vanuit externe bronnen. Bijvoorbeeld vanuit de Wet meldcode, van de beroepsvereniging of vanuit cijfers: hoe vaak komt huiselijk geweld in je sector voor. Daarmee krijg je een eerste voet tussen de deur.’
Om de directie van je organisatie te overtuigen van het belang van de meldcode benadruk je het verplichtende karakter van de meldcode: elke organisatie is immers verplicht een meldcode te hebben en de medewerkers in staat te stellen daarmee te werken.
Schakel daarna interne hulptroepen in. Als er bepaalde groepen binnen je organisatie moeilijker te bereiken zijn, zoek ambassadeurs die wel binnenkomen bij die groep.
Lever een verlanglijstje in bij het bestuur, motiveer waarom je tijd en ruimte nodig hebt om je werk als aandachtsfunctionaris goed te kunnen doen.
‘Dat moet je echt afdwingen. Maak inzichtelijk hoeveel tijd het je gaat kosten om draagvlak te krijgen, maak dat heel concreet. Laat zien hoeveel tijd je ermee bezig bent geweest en hoeveel tijd collega’s ermee bezig zijn geweest en laat na een half jaar zien hoeveel uren het je heeft gekost en wat je daarin gedaan hebt.’
Ook daarna heb jij tijd en ruimte nodig om zelfs scholing te volgen en de meldcode blijvend op de agenda te houden. En ook voor je collega’s moet tijd beschikbaar zijn om hun kennis up-to-date te krijgen en te houden. Maak ook dat inzichtelijk.
Professionals geven aan dat als het onderwerp niet steeds onder hun aandacht wordt gebracht ze kunnen vergeten dat ze moeten werken volgens de meldcode. In de waan van de dag raakt het op de achtergrond en komt het niet in hun hoofd op, ook al vinden ze het wel belangrijk.
Gebruik de volgende suggesties om voor continue aandacht te zorgen:
Om collega’s te motiveren om de meldcode te blijven gebruiken helpt het om de positieve punten ervan uit te lichten en expliciet te benoemen.
‘Ik deel veel complimenten uit, bevestig dat het goed is dat ze de meldcode erbij hebben gepakt en geef voorbeelden van wat heeft gewerkt. En als het niet zo goed ging, grijpen we dat aan om samen van te leren.’
Ook de meerwaarde van het werk van de aandachtsfunctionaris is belangrijk om uit te venten:
‘Bij locaties waar we al een aandachtsfunctionaris hadden, zag je dat ook terugkomen: daar werd de meldcode meer gebruikt dan op de locaties waar er geen was.’
Veel Veilig Thuis-organisaties bieden aan om voorlichting te komen geven bij organisaties in hun regio. Zo heeft de regio Flevoland een Meldcodetour. Vraag bij Veilig Thuis in jouw regio welke mogelijkheden er zijn. Dat vergroot de bekendheid over de meldcode en maakt de drempel om de hulp van Veilig Thuis in te roepen lager.